crash dieet

Crash dieet? | Lijd geen honger!

Inhoud van de blog
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Strenge caloriebeperking (crash dieet) kan schadelijk zijn voor de hormonale balans.

    Waarom schadelijk?

    Daarom kom je na aanvankelijk succes met een caloriebeperkt crash dieet op de lange termijn toch weer aan. Veel mensen die zichzelf uithongeren eindigen zelfs dikker dan ze begonnen zijn! ‘Hormoonvriendelijk’ eten betekent ook voldoende eten. Je lichaam heeft nu eenmaal voldoende calorieën, koolhydraten, eiwitten, vetten, mineralen en vitaminen nodig om gezonde hoeveelheden hormonen te kunnen produceren.

    Met het hormoonbalansdieet hoef je dus geen calorieën te tellen, geen punten bij te houden en geen honger te lijden. Zodra je hormonen weer in balans zijn, zal je eet- en snoeplust vanzelf tot gezonde proporties afnemen.

    Dit is echter niet het geval wanneer je de verkeerde dingen eet. Je gaat overeten als je bijvoorbeeld te veel snelle suikers en zwaar bewerkte voedingsmiddelen eet. Ook alcohol, de smaakversterker vetsin (E621) en de zoetstof aspartaam (E951) verstoren je honger- en verzadigingsgevoel. Let dus niet te veel op hoeveel je eet, maar wees wel strikt met wat je eet.

    Eet zoals de natuur het bedoeld heeft

    Het menselijk lichaam is via het evolutionaire proces voornamelijk gevormd in de prehistorie, toen wij nog als jagers-verzamelaars leefden. We aten toen wat de natuur ons bood: vruchten, groenten, vlees, vis, eieren, noten, zaden, bollen, pollen en knollen. Alles vers, puur, onbewerkt en vrij van kunstmatige toevoegingen en resten van bestrijdingsmiddelen.

    Ons voedingspatroon is echter radicaal veranderd door de opkomst van massaproductie en voedingsmiddelentechnologie. Dagelijks eten we producten waar ons ‘jager-verzamelaarlichaam’ zich geen raad mee weet: veel te veel (bewerkte) granen, suiker, melkproducten, kant-en- klaarmaaltijden, snoep en frisdranken vol geur-, kleur- en smaakstoffen, transvetten, vlees met sporen van antibiotica en groenten en fruit met resten van bestrijdingsmiddelen. Al deze zaken verstoren jouw hormonen. Eet daarom alleen pure, liefst biologische producten die op een gezonde manier zijn klaargemaakt.

    Ir. Ralph Moorman

    Deel op facebook
    Facebook
    Deel op linkedin
    LinkedIn
    Deel op pinterest
    Pinterest
    Deel op whatsapp
    WhatsApp

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Ralph Moorman draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches