carnivoor dieet

Het carnivoor dieet | Welke voordelen én nadelen kent deze ‘hype’?

Inhoud van de blog
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Deze blog gaat over voor- en nadelen voor de gezondheid van het carnivoor dieet voor zover bekend, en thema’s zoals diervriendelijkheid en duurzaamheid laat ik hier even buiten beschouwing.

    Meerdere wegen naar Rome

    Als je mijn blogs een beetje volgt dan weet je dat ik een voorstander ben van voeding die dicht bij de natuur staat en dat er vervolgens vele wegen naar Rome zijn. Zo zijn er mensen die gezond zijn op voedingspatronen die veel dierlijke bronnen bevatten, maar anderen die juist vooral plantaardig eten kunnen ook in topshape zijn.

    Vaak is er sprake van een combinatie van voeding bestaande uit dierlijke en plantaardige bronnen, maar de laatste jaren krijgt in de media en in boeken vooral plantaardige voeding veel aandacht (zie: What the Health en The Game Changers). Zo was het eigenlijk ook te verwachten dat ook de tegenpool een keer aandacht zou gaan krijgen, namelijk het carnivoor dieet (RTL nieuws, en Editie NL).

    Wat is het carnivoor dieet?

    Het carnivoor dieet bestaat zoals de naam al zegt voornamelijk uit dierlijke producten, zoals eieren, veel vlees, gevogelte en vis. Opvallend is dat daar vrijwel geen koolhydraten en groenten (en fruit) bij gegeten worden. Dit betekent dus dat er gelijkenissen zijn met het ketogene dieet, maar is er als belangrijk verschil dat ook groenten uit den boze zijn.

    Wat zijn de voordelen?

    Het carnivoor dieet heeft een aantal voordelen die het ketogeen dieet ook heeft. Uiteraard is afvallen een bekend effect van beide, maar er is meer.

    Zo kan het door de sterke koolhydraatverlaging insulineresistentie (en diabetes type 2) (1) verminderen en het immuunsysteem ontlasten (2) bij mensen die overgevoelig zijn voor bepaalde koolhydraatsoorten waar gluten (coeliakie, glutensensitiviteit), fytinezuur (antinutrienten zie `The plant paradox’) of Fodmaps in zitten.

    Bij het carnivoor dieet kunnen mensen die bijvoorbeeld prikkelbare darm krijgen van bepaalde groenten nog extra voordelen ervaren. Zo wordt er door mensen met bepaalde auto-immuunziekten of virusziekten zoals Lyme geëxperimenteerd met het carnivoor dieet om het immuunsysteem zo min mogelijk te belasten. Dit geeft bij sommigen van hun verbeteringen op de korte termijn, zoals meer energie, stabielere bloedsuiker (en dus constanter energieniveau), minder lichamelijke klachten en een vermindering van darmklachten.

    Wat zijn de nadelen?

    Bij diëten die behoorlijke eenzijdig zijn (weinig variatie) dan is vooral het effect op de lange termijn interessant. Ontstaan er tekorten? Zijn er schadelijke effecten? Deze informatie is op dit moment vrijwel niet in wetenschappelijk onderzoek te vinden. Dit maakt het dus behoorlijk experimenteel, waardoor er ook veel kritiek gegeven wordt door diëtisten, voedingsdeskundigen en (uiteraard zoals altijd) het Voedingscentrum.

    Kritiekpunten zijn daarbij de eenzijdigheid, tekorten aan vezels, onbekende effecten op de darmflora, tekorten aan vitamines (zoals vitamine C en scheurbuik) en mineralen.

    Ook wordt er vaak op wetenschappelijk onderzoek gewezen waarin hoge vleesinname negatieve effecten laat zien. Dit zijn echter epidemiologische onderzoeken met alleen wat associaties waarbij dit niet betekent dat je dan ook een bewezen oorzaak (causale verband) hebt gevonden. We hebben nu eenmaal geen epidemiologisch onderzoeken waarbij grote groepen mensen en carnivoor dieet hebben gevolgd en dat maakt het lastig om uitspraken te doen.

    Ook is de ene vleessoort de ander natuurlijk niet, wat het nog lastiger maakt. Een bijkomend nadeel bij dit dieet is dat het zeer ver staat van het gemiddelde `Nederlandse’ eetpatroon en veel aanpassingsvermogen vergt. De kans dat iemand dit blijvend volhoudt wordt dan een stuk kleiner.

    Wat is mijn mening?

    Net als bij het ketogeen dieet snap ik dat er situaties zijn waarbij je dit dieet probeert. Zo begrijp ik dat wanneer je hoort dat iemand chronisch ziekte van Lyme verschijnselen heeft en zich veel beter voelt na overstappen naar een carnivoor dieet dat je de proef op de som wil nemen als lotgenoot.

    De vraag is echter waarom dit effect er is. Ik denk zelf dat dit vooral komt door wat je bij het carnivoor dieet NIET EET. Wanneer jouw immuunsysteem verkeerd reageert op bepaalde koolhydraatbronnen en/of groentes vanwege intolerantie, allergie of een andere overgevoeligheid, dan heb je dit er bij carnivoor dieet er allemaal uitgehaald.

    Dit wil echter niet zeggen dat er dan geen koolhydraatbronnen of groente soorten bestaan die je wel goed verteert en verdraagt. Zeker wanneer je positieve resultaten ervaart en het carnivoor dieet wil blijven doen zou ik toch verder gaan zoeken en proberen bepaalde koolhydraatsoorten en groenten weer te introduceren. Vervolgens behoud je alleen de koolhydraten en groenten waar je geen klachten van krijgt. Probeer op deze manier de voeding toch zo gevarieerd mogelijk te maken om risico’s te spreiden.

    Ook denk ik niet dat de positieve ervaringen komen door het in ketose zijn bij lage koolhydraatinname. Als het lukt om meer koolhydraten toe te voegen en toch klachtenvrij te blijven, dan is dat vriendelijker voor de schildklier.

    Een gemiddeld persoon zou ik aanraden een veel milder en gevarieerder eetpatroon te volgen dat wat minder extreem en gezondheidstechnisch experimenteel is van aard.

    Meer informatie, recepten, weekmenu’s en schema’s: https://www.carnivorestyle.com

    Ir. Ralph Moorman

    Deel op facebook
    Facebook
    Deel op linkedin
    LinkedIn
    Deel op pinterest
    Pinterest
    Deel op whatsapp
    WhatsApp

    25 reacties op “Het carnivoor dieet | Welke voordelen én nadelen kent deze ‘hype’?”

    1. Marijke Goudzwaard

      Wow wat geweldig Ben, een hart onder de riem voor mij. Ik ben nu 14 dagen bezig met Carnivoor, wil zó graag afvallen, heb “alle diëten al geprobeerd”…
      Ik vind het voorlopig nog heel moeilijk, vooral bij stress-momenten natuurlijk, want gewend om af te reageren met eten. Maar door jouw commentaar begrijp ik dat het even geduld nodig heeft. En dat jij nu na een jaar je al zó goed voelt, fantastisch.
      Bedankt voor deze bemoediging!
      Mag ik nog vragen of je last hebt van spierkrampen in voet of been, of is dat ook overgegaan?
      Groet, Edna.

      1. Marijke Goudzwaard

        Inderdaad Edna , mijn naam boven jouw artikel!
        Mijn dochter adviseerde mij de app Chronometer. Moet er nog op studeren. Ik had ook kramp, maar met magnesium is dit over.

    2. Pingback: Wat is het carnivoor dieet, het dieet waardoor Gordon is afgevallen?

    3. Even twee puntjes: er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat ooit heeft aangetoond dat vezels iets bijdragen aan de gezondheid. Wel zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat een dieet zonder vezels positief kan zijn voor de darmwerking.
      Vitamine C komt volop voor in orgaanvlees zoals lever. Bovendien is bij een glucosevrij dieet veel minder vitamine C vereist.

      1. We hebben er gewoon minder praktijkervaring mee, redenerend vanuit onze huidige epigenetica. Zo zullen bijvoorbeeld Masai aanpassingen hebben die veel andere mensen niet hebben. Dat maakt het complex en uiteindelijk toch weer maatwerk. Ik ben zeer benieuwd wat we de komende jaren hier nog meer over gaan leren. Bedankt voor je reactie Bert!

      2. Klopt helemaal Bert.
        Uiteindelijk is het gewoon zaagsel dat men eet.
        We zijn geen miljoenen jaren geëvolueerd om onverteerbare planten te eten.
        Gewoon even de blindedarm tussen mens en een gorilla vergelijken zegt genoeg. Wij kunnen geen plantenmaterie fermenteren.
        Ik ging van constipatie naar diarree.
        Sinds ik een zero carb dieet eet heb ik helemaal geen darmproblemen meer.
        Heb nu sinds een jaar geen groenten of fruit meer gegeten.
        Netjes éénmaal per dag naar toilet, en niet meer moeten rennen om er op tijd te geraken 🙂
        Fiber word vooral gepusht door bigfood.

        1. Hi Ben, mag ik vragen hoe een weekmenu er uit ziet of waar ik dit vandaan kan halen.
          Alvast bedankt
          Ingrid

          1. Alleen dierlijke producten.
            Rund, Varken, kip, eieren, vis, schaaldieren.
            Zuivel, roomboter, volle yoghurt, zure room
            Melk drink ik niet.
            Ik drink enkel koffie en water.

    4. Wel wat het carnivoor dieet niet is is een dieet.
      Het is ook geen hype.
      Het is gewoon de industriële rommel niet eten, en eten waar onze genen voor gemaakt zijn.
      Er is genoeg bewijs van dat dit werkt, volkeren die geen westerse ziektes kenden kregen deze na overschakelen naar westerse voeding. Inuit, Masai, Aboriginal, Noordamerikaanse indianen die enkel bizon aten.
      Je lichaam komt in zijn normale staat, en kan beginnen zichzelf te genezen.
      Ik doe dit nu één jaar, en het lijstje met kwaaltjes die verdwenen zijn is lang:
      Geen diabetes type 2 meer
      Migraine weg
      hoge bloeddruk weg (moest na 1 maand stoppen met medicijnen)
      Sinusitis weg
      Verstopte oren weg
      Artritis in heupen weg
      Skintags weg
      36 kilo gewicht verloren
      Constipatie weg
      Pijnlijke ribben ‘s morgens weg
      Mijn leesbril moeten vervangen door een minder sterk exemplaar.

      Die tekorten die er zouden kunnen optreden. Mijn bloedwaarden zijn nog nooit zo goed geweest. Ik ben 53 en heb beter waarden dan mijn zoon van 23.
      Die minimum aanbevolen dagelijkse hoeveelheden, zijn trouwens een gok van de wetenschap, via muizen getest.
      Als je beseft dat ons modern “suikerdieet” niet de normale toestand is, maar je lichaam in een noodtoestand brengt om die rommel asap uit je bloed te krijgen.. insulinepieken..dan ben je er wel klaar mee.

      1. Gaaf Ben! Ik ben benieuwd hoe dit je op de lange termijn gaat bevallen. Ik ben nog wat voorzichtiger op dit moment. Tussen Westerse ongezonde leefstijl en carnivoor dieet zitten vele opties en nuances. Uiteindelijk is het toch ook een zoektocht naar maatwerk.

        Succes en geniet van je mooie resultaten tot nu toe! 😀

      2. Beste Ben Sels,
        Ik heb het hele stuk zitten lezen en ben eigenlijk hoe langer hoe meer geinteresseerd geraakt door deze levensstijl. Lijkt me idd geen dieet.
        Waar ik zeker benieuwd naar ben is wat je dan al zo op een dag eet en hoe je lichaam daar zeker in het begin op reageerden. Waar ik ook benieuwd naar ben , mis je het dagelijks eten niet wat je voor dit jaar at. lijkt me erg moeilijk als je bijvoorbeeld door de stad loopt en al die lekkere dingen ziet voorbij gaan die je toen gewoon nam. Hoe zit dat nu, lijkt me erg vreemd dat dat soort zaken voorbij zijn. Heb je af en toe een soort snipperdag waarin je wel iets uitgebreider eet of is dat alles voorbij.
        Hoop iets van je te horen.

        Groet Theo

        1. Hoi Theo,

          Alleen dierlijke producten. Rund, Varken, kip, eieren, vis, schaaldieren.
          Zuivel zoals, roomboter, volle yoghurt, zure room. Melk drink ik niet.
          Ik drink enkel koffie en water.
          Ik eet een 4 à 5 dagen in de week steak. iets van een 700 gram.
          Daarbij een 5-tal eieren.
          Enkel zout, voldoende zout, ik gebruik geen peper af andere kruiden op mijn vlees.
          Sommige dagen eet ik één maaltijd, andere dagen twee kleinere maaltijden.
          De dagen met twee maaltijden is het ontbijt steeds spek met eieren.
          Steak die te mager is eet ik een klontje boter bij.
          Kip of ander mager vlees eet ik met zure room.
          Eén keer in de maand ik varkenslever. Maar organen eten is niet echt nodig. Voldoende vet is het belangrijkste.
          Na 3 maanden carnivoor begint je smaak te veranderen, en heb je totaal geen verlangen meer naar die zoete dingen.
          Liep een maandje geleden met mijn vrouw door de AH, en niets in die rekken registreert nog als voeding voor mij.
          Je staat er versteld van hoeveel je lichaam veranderd, ook je brein.
          Dus als ik met de vrouw ga shoppen hoef ik helemaal geen moeite te doen om die “lekkere” dingen te negeren, ik drink enkel een koffie, geen ijsje meer voor mij.
          Het honger gevoel is totaal anders dan vroeger. Het honger gevoel bij een suikereter is een verlangen naar dopamine, gewoon een beloning voor je hersenen.
          Ik ben 13 maanden carnivoor, en heb nog geen enkele keer zin gehad in een toetje of ander zoet.

          De verandering die ik het geweldigste vind is de ongelooflijke helderheid van geest die ik heb. Enorme energie en concentratievermogen. Zalig gewoon.

          Heb twee weken geleden een bloedonderzoek laten doen, en mijn huisarts was vol ongeloof. Spectaculaire uitslag, had ze nog nooit meegemaakt.
          Mijn bloedwaardes zijn op mijn 53ste veel beter dan die van mijn zoon van 23.

          Aangezien suiker (koolhydraten) eten een verslaving is kan je een aantal dingen verwachten als je deze plots uit je dieet laat.
          Ik heb 2 dagen een lichte hoofdpijn gehad… net zoals een alcoholverslaafde die stopt met alcohol.
          Een 5-tal dagen ongemakkelijke darmen, je hebt niet de juiste darmflora, dit vraagt een paar dagen aanpassing.
          Maar de voordelen die je reeds na 3 weken begint te ondervinden zijn deze ongemakken meer dan waard.

          Ik heb zowat alle diëten in mijn leven geprobeerd, en niets werkte.
          Maar nu heb ik totale controle over mijn gewicht, ik verlies nog steeds gewicht en als ik graag wil dat het sneller gaat vast ik gewoon 48 uur.

          Groet

          Ben

          1. Hoi Ben, bedankt voor je reactie. Als ik het goed lees gaat het gelukkig goed met je. Wel nog een vraagje, die 4 a 5 keer steak per week. Je hebt het over ongeveer 700 gram. Is dat per keer of verdeeld over die 4 a 5 keer. Die eieren dat zal wel per keer zijn. Verder kom ik er wel uit maar als ik dit samen met mijn vrouw wil doen en iedere keer allebei 700 gram steak ga eten das 1,5 kilo per keer. Beetje duur zo te zeggen. Of zit ik er helemaal naast. Ik ga er van uit dat je de keren dat je geen steak eet de andere soorten vlees eet die beschikbaar zijn.
            Ik hoor het wel van je hoop ik. Ik merk wel dat ik hoe langer hoe meer gemotiveerd raak als ik over deze manier van eten lees.

            Groet Theo

            1. Hoi Theo,

              Het gaat niet “goed” maar fantastisch met me.
              Ik begrijp dat het moeilijk is om je voor te stellen dat al die ouderdomskwaaltjes veroorzaakt worden door je voeding, en dat je deze kan genezen.
              En dat alles wat een gediplomeerde diëtist leert over voeding tijdens zijn studie eigenlijk totaal fout is.
              Een huisarts leert ook zo goed als niets over de relatie tussen voeding en metabolisme.
              De hele voedingsdriehoek is fout.
              Allemaal gebaseerd op een hypothese uit de jaren 50 van Ancel Keys.
              Bekijk even op youtube de film Fat Fiction en de filmpjes van Dr Anthony Chaffee.
              Het is onvoorstelbaar dat de hele voedingsindustrie en pharma industrie verkeerd is, maar het is wel de enige manier voor ze om grote winsten te maken.

              En jawel, ik eet regelmatig een steak van 700 gram per dag (2 ribeye steak uit Lidl van 350 gram) Die dagen eet ik niets anders.
              Dit kost wat, maar als ik de rekening maak geef ik niets meer uit aan andere “voeding”, ik koop niets meer van die rommel die men voeding noemt en waarvan je veel meer eet.
              De dagen dat ik geen steak eet eet ik inderdaad de andere soorten.
              Gisteren een kilo varkens/runds gehakt gebakken in de wok, met 10 eieren erbij.
              Heb ik van gegeten tot ik genoeg had, en vandaag eet ik als ontbijt het restje op.
              Mijn gezondheid is dit waard voor me, ik vind het alleen maar heel jammer dat ik dit dertig jaar geleden niet wist.

              Groet,

              Ben

    5. Ik las hierover op het dunne vezel neuropathie forum, heb altijd vernomen dat veel vlees juist verzurend zou werken en bv voor reuma slecht zou zijn. Hoe kan dit dieet dan ontstekingsremmend werken? Het druist voor mijn gevoel eigenlijk volledig in tegen alles wat ik “”geleerd”‘ heb

      1. Ik denk dat het verzuringsverhaal anders in elkaar zit en dat het minder met voeding te maken (buffering) heeft dan met bijvoorbeeld stress.

    6. Jeroen de Groot

      Gebalanceerd artikel Raplh!

      Het carnivoor dieet stelt zo’n beetje alles ter discussie wat we ‘geleerd’ hebben over gezonde voeding.

      Er zijn mensen die al 20 jaar zo eten en kerngezond zijn. Ik volg al geruime tijd nogal wat mensen die het dieet promoten en ik denk niet dat gewichtverlies de nr 1 doelstelling is van veel mensen. Wel een hele grote waaier aan gezondheidsproblemen. Het is dat er zoveel persoonlijke verhalen beschikbaar komen, anders zou je het niet geloven. Er is hier echt iets aan de hand. Zeer interessant!

      Aangezien mensen die dit dieet al 20 jaar volgen kerngezond zijn zal het loslopen met de tekorten aan vitaminen en mineralen. Van enkele van deze mensen zijn bloedonderzoeken gepubliceerd. Het lijkt erop dat de dagelijks aanbevolen waarden anders zijn voor dit dieet, maar daar is nog geen onderzoek naar gedaan. Zelfs mensen die vrijwel alleen steaks en gehakt eten krijgen geen scheurbuik, wat je wel zou verwachten op basis van de reguliere inzichten.

      Het lijkt wel of je met dit dieet in een andere status terecht komt, waarbij veel ‘feiten’ die we kennen ineens niet waar blijken te zijn.

      Het tekort aan vezels blijkt ook geen probleem te zijn. Hebben we die eigenlijk wel nodig? Er lijkt geen wetenschappelijk bewijs voor te zijn. Er is wel een onderzoek gedaan naar constipatie. Alleen de patiënten die 0% vezels nuttigden kwamen allemaal, volledig van hun problemen af.

      De inwoners van Hong Kong zijn een van de langstlevende ter wereld, met de hoogste vlees consumptie. Hoe kan dat? In het westen wordt vlees niet gezien als healthfood. In Hong Kong wel. Kan ook een healthy user bias zijn, mensen zijn meer met hun gezondheid bezig en hebben dus ook andere gezondheidsbevorderende gewoonten. Hetzelfde kan gezegd worden van de epidemiologische onderzoeken waar vlees als boosdoener uit de bus komt: mensen geven niet zoveel om hun gezondheid, roken, eten vlees met een frietje en milkshake…

      Ik ben benieuwd wat er in de toekomst allemaal bekend wordt over dit dieet.

      Hartelijke groeten, 

      Jeroen

      1. ja he, helemaal met je eens en ik vind het ook interessant allemaal en ga het nauwlettend in de gaten houden

    7. Er is wel degelijk wetenschappelijk onderzoek/bewijs dat aantoont dat het karnivoordieet geen tekorten veroorzaakt, mits het totale dier gegeten wordt (eieren, organen, vet, bouillon van de botten, graten etc.). 1 minuut serieus googelen op (wetenschappelijke) artikelen en je hebt ze zo gevonden. Het is niet experimenteel, het is hoe wij evolutionair gevormd zijn en hoe wij miljoenen jaren hebben gegeten…. geen hype dus. Wij eten nog niet zo lang als omnivoor (planten/groenten).

      1. Ralph Moorman

        Oh ik geloof dat zeker wel, dat het mogelijk is hoor. Er zijn echt veel wegen naar Rome, al zal het ene gestel zich makkelijker aanpassen dan het andere aan een nieuwe voedingspatroon. En je moet heel goed weten wat je doet, en dat zal niet altijd zo zijn. Bij een omnivoor eetpatroon is het risico op een tekort echter lager bij een persoon die nonchalant met het voedingspatroon omgaat.

      2. Ik denk dat dit een goede manier van eten is. Hoe houd je je gewicht op peil zodat je niet meer afvalt dan nodig? Ik vraag me alleen af met de nodige ontmoediging van de huidige politiek …hoe je deze manier van eten kunt blijven doen? Hebben ze niet al een 3D printer uitgevonden met nepvlees? Is er straks nog wel vlees?

        1. Marijke Goudzwaard

          Een dochter volgt deze voedingswijze nu 3/4 jaar en met veel goede resultaten. Ze begon hier aan vanwege ernstige migraine, die ze nu grotendeels kwijt is.
          Heb ook diverse klachten waar ik aan zou willen werken.
          Ik ben ook begonnen met het Carnivoor dieet maar op 80 jarige leeftijd is het heel lastig je denkwijze omtrent voeding te veranderen.
          Ik vraag mij af wat er gebeurt als ik in een ziekenhuis terecht zou komen en ik een infuus met glucose zou krijgen of de manier van eten in ziekenhuizen die zo totaal anders is.
          Voor nu ga ik er maar van uit dat door deze manier van eten het ziekenhuis verre van mij zal blijven ( al woon ik om de hoek 😉)

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ralph Moorman draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches