Dit is een vraag die ik mezelf erg vaak gesteld heb de afgelopen decennia als voedingscoach, maar ook als docent van de opleiding tot Hormoonfactor coach.
Resultaat op korte of lange termijn
Als ik de eerste jaren van mijzelf als coach nu zou beoordelen als fitnessleraar in een sportschool in Wageningen, zou ik mezelf een zware onvoldoende geven. Eigenlijk was ik niet eens een coach, maar een adviseur. Ik gaf wat begeleiding bij de oefeningen en maakte trainings- en voedingsschema’s. En natuurlijk leidden deze vaak fanatieke actieplannen tot veel resultaten in de eerste weken tot maanden dat de cliënten er mee aan de slag gingen. Deze mensen waren namelijk op dat moment zeer gemotiveerd en zagen de kilootjes vet wegsmelten en hun lijf strakker worden.
Uiteraard was dit resultaat niet blijvend, maar wel de ideale manier om mensen aan je te binden. ‘Ralph, ik heb even een paar drukke maanden gehad op het werk en ben weer teruggevallen. Kunnen we weer even twee maanden vlammen, want ik wil in de zomer toch weer net wat strakker zijn.’
De aanpak die ik toentertijd gebruikte was zeer effectief op de korte termijn, maar stond zo ver van de oude voeding en leefstijl van de cliënt af dat terugvallen in oud gedrag onvermijdelijk was wanneer de aandacht en motivatie verslapte. Ik was eigenlijk nooit bezig met het in kaart brengen en versterken van de intrinsieke motivatie van een cliënt en ook op de grootste persoonlijke valkuilen van het afgelopen jaar had ik helemaal geen goed zicht.
De aanpak was iets als ‘vanaf morgen doen we het helemaal anders en als je niet gemotiveerd blijkt te zijn dan is dat jouw probleem want ik blijf niet aan dode paarden trekken’. Als ik hier op terugkijk schaam ik me een beetje, maar ik kan het mezelf nog wel vergeven in de sportschoolsetting waar ik me toen in bevond met alle beperkingen qua tijd en mijn sterk verdeelde aandacht onder de vele gymmembers.
Uitgebreide consulten en trajecten
Maar wat als je echt uitgebreide consulten en trajecten met mensen wil gaan doen? En niet om even snel te scoren, maar om echt mensen naar blijvende gedragsverandering te coachen en resultaten op de lange termijn.
Als je dit wilt doen heb je een hele andere aanpak nodig en moet je als leefstijlcoach veel in huis hebben. In de opleiding tot Hormoonfactor Coach zijn veel studenten erg onzeker om hun eerste consulten met proef cliënten te gaan doen. Wat ik dan vaak terug hoor als reden is dat ze denken nog onvoldoende diepgaande kennis te hebben over voeding, leefstijl en hormonen.
Als docent doe ik vervolgens een poging die onzekerheid weg te nemen. Wanneer ik negatieve feedback terug hoor van een cliënt die een consult heeft gevolgd bij een Hormoonfactor coach gaat dat eigenlijk nooit over kennisgebrek. Verreweg bovenaan staan twee redenen van negatieve feedback:
- Ik had andere verwachtingen van het consult of traject.
- Ik voelde me niet gehoord.
De drie petten: de docent-, adviseurs- en coachpet
Het is dus cruciaal om niet teveel te beloven in je marketing. Daarnaast moet je altijd de verwachtingen van de cliënt in je consult goed in kaart brengen en managen indien nodig. Wanneer iemand zich niet gehoord voelt heeft dit vaak te maken met je niet goed houden aan het LSD-principe (luisteren-samenvatten-doorvragen), waarbij het goed (tussentijds) samenvatten het belangrijkste onderdeel is. Door goede samenvattingen kan de cliënt zich gehoord gaan voelen en als leefstijlcoach kun je dubbelchecken of je het gezegde goed hebt begrepen. Als je op deze manier te werk gaat wordt de kans op negatieve feedback een stuk kleiner.
Verder vind ik het erg belangrijk dat je als leefstijlcoach goed kun afwisselen tussen ‘de drie petten’: de docent-, adviseurs- en coachpet.
- Met de docentpet leg je de noodzakelijke theorie uit en de onderbouwing van je advies. Het is belangrijk dat de cliënt zelf goed begrijpt wat kan werken en waarom, zodat de kans op zelfredzaamheid in de toekomst groter wordt.
- De tweede pet is de adviespet waarbij het allermooiste is dat de client je voedings- en leefstijlanalyse zo goed begrijpt dat hij of zij afspraken met zichzelf gaat formuleren. Dit legt de verantwoordelijkheid waar deze zou moeten zijn.
- Daarnaast is er ook nog de coachpet. Coachen naar blijvende gedragsverandering is in een wereld vol ongezonde verleiding misschien nog wel het aller moeilijkste. Het vergroten van intrinsieke motivatie, het inzetten van vermogen tot discipline, het in kaart brengen van de diepere mentale oorzaken van ongezond gedrag en het echt tot de kern komen vereist ontzettend veel kwaliteiten en ervaring.
Leefstijlcoach met specialisatie in hormonen
In de opleiding tot Hormoonfactor coach probeer ik samen met mijn docententeam een sterke basis te leggen bij de cursisten. De opleiding heeft een examen, maar echt slagen doe je in de praktijk. Na ieder consult dat je geeft evalueer je jezelf en prijs je jezelf voor de dingen die goed gingen, maar je kijkt ook wat beter kan. Op deze manier kun je uiteindelijk een goede voedings- en leefstijlcoach worden, maar besef dat je hier ontzettend veel consulten voor nodig hebt.
En om deze consulten aantallen te halen moet je dus je marketing en verkoop op orde hebben, of je aansluiten bij een organisatie die dit goed kan. Om dit niveau te halen moet je er dus best wat voor over hebben. Maar als je echt wil, dan gaat dit je gewoon keihard lukken. En veel van mijn studenten is dit inmiddels ook gelukt. En ik ben ontzettend trots op deze doorzetters!